Meteorismus


Luštěniny
Luštěniny jsou těžce stravitelné, protože obsahují sacharid rafinózu. Abychom snížili obsah této látky, luštěniny namáčíme před kulinářskou úpravou ve vodě. Před vařením tuto vodu vyměníme, zbavíme se tak plísní, které ulpěly na povrchu suroviny. Během vaření minimálně jednou vývar slijeme. U malých dětí zavádíme luštěniny do jídelníčku až okolo roku a půl, vždy ve směsi s jinými surovinami (např. zeleninou). S výhodou je použít nejprve červenou čočku (nemá slupku - riziko meteorismu je značně sníženo).

Oxid uhličitý
Sycené nápoje a limonády podáváme malým dětem jen vyjímečně, důvodem je přemíra cukru, barviva, konzervační látky, kofein a také zmíněný oxid uhličitý, který způsobuje nadýmání a může u citlivějších lidí překyselit žaludek a následně vyvolat pálení žáhy. Navíc oxid uhličitý potlačuje pocit žízně. Tento plyn vzniká také činností droždí při kynutí těsta.

 

Zelenina
Obtíže s trávením může vyvolat zejména kapusta, zelí, čínské zelí, květák, brokolice, cibule a česnek. Tyto druhy zeleniny by měly tvořit pro děti do jednoho roku pouze malou část pokrmu.

 

Ovoce
Ovoce obsahuje alkoholický cukr sorbitol. Ten patří mezi náhradní sladidla a jeho vyšší obsah ve stravě způsobuje průjem nebo nadýmání. Není vhodné zkonzumovat velké množství ovoce najednou (třešně, čerstvá hruška). Pozor by si měly dávat kojící matky na pití 100% džusů z citrusových plodů, kojencům to může vyvolat koliku.

 

Vláknina
Děti nepotřebují konzumovat stejné množství vlákniny jako dospělí, z důvodu nezralosti trávicího traktu. Do pěti let by mělo v jídelníčku dětí převládat bílé pečivo. Velké množství vlákniny může malé děti nadmout a zbytečně jim vyplavuje z těla stopové prvky. Hodně vlákniny obsahují banány (dva banány za den stačí) a mango (zavádíme do jídelničku až okolo roku a půl).

 

Cukr
Obyčejný cukr se skládá ze dvou částí: glukózy a fruktózy. Některé děti mají problémy s trávením fruktózy, obsažené např. v řepném a třtinovém cukru, medu, sirupech z obilnin a ovoci. Fruktóza se ve střevě vstřebává složitěji, než glukóza. Může se zde hromadit a vyvolat u citlivých jedinců trávicí obtíže. Minimálně do jednoho roku proto sladíme raději glukopurem (čistou glukózou).

Další příčiny nadýmání:

  • kyselé potraviny zpomalují vyprazdňování žaludku a následně v těle kvasí.
  • nadměrný objem stravy, např. zkonzumování velkého množství masa vede u malých dětí k jeho zahnívání ve střevech.
  • alergie na potraviny
  • neschopnost trávit mléčný cukr (laktózová intolerance)
  • nedostatek tekutin
  • předávkování kojenců heřmánkovým čajem
  • prochladnutí
  • zácpa
  • neprůchodnost střev
  • počínající zánět slepého střeva
  • psychické problémy
  • nevhodná kombinace jídel (např. zeleninová polévka a k tomu sladký hlavní pokrm, škrobnaté potraviny s mlékem – krupicová kaše – lépe stravitelná je kaše rýžová)

 

Závěrem
Proti nadýmání působí fenyklový a mátový čaj. Předkládáme dětem pestrou stravu s malým obsahem „rizikových" surovin. Dobrou prevencí trávicích potíží je dostatek jogurtů s živými kulturami. Také některé druhy koření napomáhají trávení (kmín, tymián, skořice). Pokud nadýmání trvá dlouhodobě, příčina může být složitější, než nevhodně zvolená strava.

 

MB

Copyright © 2016. All Rights Reserved.

Tento web využívá Cookies, je nutné Vás na toto upozornit.